°o0 Welkom! 0o°

Ik ben Jolien Vercauteren, laatstejaarsstudente aan de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven in Sint-Niklaas. Momenteel tel ik de dagen af tot 30 juni. Dan heb ik mijn diploma van Lager Onderwijs in handen, en kan ik beginnen uitkijken naar mijn eigen klasje waar ik zo naar verlang.
Veel plezier op mijn blog. Je vindt hier stukjes tekst over mijn ervaringen, werkbundels, informatie over mijn innoverend project 'muziek beluisteren', foto's van stages, ...

woensdag 29 april 2009

sensibiliseringscampagne 'veilig op het internet'

Tijdens mijn zelfstandige stage in het zesde leerjaar mocht ik redelijk vrij mijn lesonderwerpen kiezen.
Ik koos om tijdens een les begrijpend lezen te werken rond 'veilig op internet'. Ik maakte een powerpointpresentatie voor de leerlingen rond verschillende onderwerpen: surfen op het internet, chatten, virussen, piraterij, cyberpesten, ...





De powerpointpresentatie en het daarop volgende klasgesprek waren natuurlijk niet de enige deeltjes van de les.
Om de les verder invulling te geven, maakte ik voor de leerlingen ook een werkbundel met teksten over die onderwerpen. In de bundel vinden de leerlingen dan enkele vragen waarbij ze de antwoorden moeten zoeken in de teksten.



Verder had ik dezelfde dag nog een les stellen. Ik zocht drie verschillende stelopdrachten waaruit de leerlingen konden kiezen.



En als laatste les die dag, ook nog een les beeldopvoeding. Ik toonde hen een aantal posters, besprak de lay-out, de nodige gegevens, mogelijkheden, kleurgebruik, lettertypes, ...
De opdracht luidde als volgt: maak een poster voor een campagne tegen cyberpesten, virussen, ... (één van de onderwerpen uit de bundel 'veilig op internet')
De resultaten waren verbluffend! Hopelijk kan ik er binnenkort nog foto's van nemen, en dan plaats ik ze ook online.


Ook maakte ik voor de leerlingen een diploma. Aangezien het op één dag tijd toch een kleine reeks van lessen was, vond ik het wel de moeite om ze te belonen met een diploma aan het einde van al de lessen.

***

Geen opmerkingen: